Dette er en sak jeg gjorde i Romerikets blad tidlig dette året. MAnge vil kanskje si at det er satt på spissen, men jeg mener det er en viktig sak.
————————————————————-
Tilby lappen som valgfag
LILLESTRØM: Sosialistisk ungdom mener å ta lappen er et klassespørsmål. Nå vil de gjøre forskjellene mindre.
Publisert 19.02.2010 kl 15:00 Oppdatert 19.02.2010 kl 16:08
Leder i Akershus Sosialistisk Ungdom (SU), Sigurd Borge, mener unge, kommende bilførere ikke skal være avhengig av foreldre for å få førerkort.
– Å ta lappen er allerede et klassespørsmål. Dersom det skal kreves eller forventes 300 timer med privat øvelseskjøring, forblir dette et klassespørsmål, sier Borge.
Kjøreopplæring på skolen
Gjennom en rekke artikler har Romerikes Blad den siste tiden fokusert på trafikkdød blant unge.
De siste dagene er det trafikkopplæringen som har vært i fokus.
Tirsdag skrev RB at de fleste får lappen etter kun 30 kjøretimer.
I dag går samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) ut i Romerikes Blad og sier at hun skal jobbe for at romeriksungdom som skal ta førerkortet kan få kjøreopplæring i skoletida.
Dette utspillet får hun støtte av fra Sigurd Borge i Sosialistisk ungdom.
Han mener det vil bli langt lettere for ungdom som har foreldre med flere biler og ressurser til å kunne gjennomføre øvelseskjøringen, enn for ungdom uten denne ryggdekningen hjemmefra.
SU-lederen mener det er på tide å få kjøreopplæringen inn i den videregående skolen.
– I første omgang bør man tilby lappen som valgfag. Dette vil bedre kvaliteten på undervisningen siden man vil kunne ta flere kjøretimer, men også fordi det vil være en mer rettferdig ordning som sikrer alle tilgang på kjøreopplæring, uavhengig av størrelsen på lommeboka, sier Borge.
Borge mener det å innføre kjøreopplæring i den videregående skole vil være en investering på sikt.
– De utleggene som gjøres nå vil bli refundert mange ganger i form av sparte liv og færre trafikkskadde som en følge av tryggere og bedre sjåfører, sier Borge.
————————————————————-
http://www.rb.no/bil/trafikkens_unge_ofre/article4913204.ece
Bra sak!
Men. Hvis dette skal bli et valgfag på skolen, skal man da ha en lærer for hver elev i den klassen som velger dette faget, slik at elevene får, la oss si, en dobbettime hver uke, eller må man rullere og ha det sjeldnere? Si at det bare er en eller to kjørelærere tilgjengelig, må ikke da elevene ut til helt forskjellige tider? Det vil jo gjøre organiseringen av alle de andre fagene mye vanskligere. Og hvis dette blir et fag med for stor pågang, hvordan skal man velge ut hvem som får det og hvem som ikke får det? Hvordan har dere tenkt å sette alt inn i en timeplan?
Til slutt, tenk hvordan det vil se ut i for eksempel Ski, hvis det på en gang kjører rundt 30 biler med «SKOLE» bakpå, hvor samtlige sjåfører ikke er særelig erfarne i trafikken?
Morsom tanke at man skal få kjøreopplæring inn i den videregående skole. Når jeg gikk på videregående hadde vi såkalt teoretisk opplæring i valgfag, men jeg valgte ikke dette selv.
Jeg tror nok Oda er «the killer» i denne situasjonen. Skolene rundt omkring i Norge vil rett og slett ikke ha nok ressurser til å drive med kjøreopplæring. Bla fordi kjørelærere skal ha en del penger for det de driver med, pluss at det hadde blitt «standard» for alle elever å velge dette som valgfag. Hvem velger ikke bort gym og fotball i valgfag for å kunne drive med kjøreopplæring? Har vi så mange kjørelærere i f.eks Akershus til at vi kan drive med individuel kjøreopplæring til -alle- som har dette som valgfag i skoletiden?